Bedrijfskunde is een breed vakgebied, waar veel verschillende onderwerpen een rol spelen. Heeft u te maken met leidinggeven, procesmanagement, veranderingen en/of financiële aspecten? Dan sluit deze bootcamp daar prima op aan. Deze boeiende en veelzijdige bootcamp biedt u de kans om u op een effectieve manier te laten groeien in het vakgebied bedrijfskunde. De bootcamp staat grotendeels in het teken van de praktijk. Veel managers en ondernemers hebben deze bootcamp al gevolgd. Na afloop van deze bootcamp bent u in staat om op een doeltreffende manier te functioneren binnen verschillende type organisaties, zowel profit als non-profit.
De bootcamp start op vrijdagochtend om 9.30 uur op een unieke locatie. Drie dagen lang krijgt u de lesstof van Bootcamp Bedrijfskunde in praktische vorm aangereikt. De ervaren docenten uit de praktijk weten u van begin tot eind te boeien. De lessen gaan 's avonds door tot 22.00 uur. De deelnemers blijven op de unieke leslocatie slapen. Op zondag om 17.00 uur wordt de bootcamp afgerond met een borrel.
U krijgt alle benodigde literatuur mee, zodat u dit als naslagwerk kunt gebruiken. In drie dagen tijd leert u de kernelementen van bedrijfskunde waar anderen 2 jaar over doen.
KMO-Portefeuille
Voor dit product geldt de KMO-portefeuille regeling. Het KMO registratienummer van Flex Academy is DV.O232615.
Doelgroep
Deze bootcamp is ontwikkeld voor iedere manager, ondernemer of voor mensen die op korte termijn deze functie willen gaan bekleden. De bootcamp is ook geschikt voor iedereen die inzicht willen hebben in bedrijfskunde voor een profit of non-profit organisatie.
Studiebegeleiding
Flex Academy biedt haar deelnemers studiebegeleiding. Dit betekent dat iedere deelnemer een persoonlijke studiebegeleider aangewezen krijgt. U kunt na de bootcamp maximaal 2 uren aanvullende vragen stellen over uw bootcamp. Met dit unieke concept verhoogt u uw effectiviteit van de bootcamp.
Vooropleiding
Voor deze studie stelt Flex Academy geen eisen aan uw vooropleiding. Indien u twijfelt over het instapniveau, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Advies & Voorlichting.
Studiewijze
Tijdens de bootcamp staat het leren door doen centraal. U werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Als rode draad door de bootcamp doorloopt u stap voor stap de onderdelen van bedrijfskunde. Door onder meer het inbrengen van uw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie.
Studievoorbereiding
Er is geen studievoorbereiding nodig voor de bootcamp.
Studiemateriaal
Het meest actuele studiemateriaal wordt gebruikt.
Resultaat
- U krijgt inzicht in managementfilosofieën
- U bent in staat om te sturen op visie, missie en doelen
- U leert hoe u een ondernemingsplan kunt opstellen
- U bent in staat om communicatiemodellen toe te passen
- U heeft inzicht in omgevingsfactoren
- U kunt sturen op de organisatiecockpit
- U leert hoe u verbeteracties kunt uitvoeren met PDCA
- U bent in staat om een investeringsanalyse uit te voeren
- U krijgt inzicht in marktverkenning
- U bent in staat om te sturen op KPI's
- U leert hoe u een investeringsplan kunt opstellen
- U bent in staat om motivatiefactoren toe te passen
- U heeft inzicht in effectieve besluitvorming
- U kunt sturen op de marketingmix
- U leert hoe u resultaatgericht kunt ondernemen
- U bent in staat om een organisatiecultuur te veranderen
Programma
Module 1 Management en organisatie
- De basis van management en organisatie
- Visie, missie en strategie
- Managementfilosofieën
- Managementstijlen in de praktijk
- Toepassen van organisatievormen
- De ontwikkeling van een organisatie
- Cultuur binnen de organisatie
- Omgevingsfactoren
Module 2 Bedrijfseconomie
- De basis van bedrijfseconomie
- Financieel inzicht creëren
- Vaste- en variabele kosten
- Directe- en indirecte kosten
- Opstellen van budgets
- Investeringsanalyse uitvoeren
- Opstellen van een ondernemingsplan
- Financiering van een onderneming
Module 3 Strategisch Procesmanagement
- De basis van strategisch procesmanagement
- De organisatiecockpit
- Het opstellen van een organisatiecockpit
- Informatieplan, meetplan en actieplan
- Sturen op de organisatiecockpit
- Toepassing van managementmodellen
- Workshop: Balanced Scorecard
- Verbeteracties met PDCA
Module 4 Organisatie en Communicatie
- De basis van organisatie en communicatie
- Communicatie in relatie tot de visie
- Communicatiemodellen
- Communicatie en de omgeving
- Soorten communicatie
- Communicatie en sociale media
- Communicatie voor de massa
- Opstellen van een communicatieplan
Module 5 Marketingmanagement
- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beïnvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Module 6 Organisatie en gedrag
- De basis van organisatie en gedrag
- De politiek en macht binnen organisaties
- Het gedrag binnen organisaties
- De motivatiefactoren
- Effectieve besluitvorming
- Veranderingen binnen organisaties
- Conflicten binnen organisaties
- Veranderen van cultuur
Module 7 Management en accounting
- De basis van management en accounting
- Workshop: Kostencalculaties
- Bedrijfsdoelstellingen kwantificeren
- Resultaatgericht ondernemen
- Investeringen en financieringen
- Sturen op KPI's
- Planning- en controlcyclus
- Workshop: Financiële rapportages
Module 8 Managementvaardigheden
- De basis van managementvaardigheden
- Situationeel leiderschap
- Delegeren
- Coördineren van werkzaamheden
- Personeelsbeleid
- Coachen
- Motiveren en inspireren
- Stijlen van leidinggeven
Diploma
De Bootcamp Bedrijfskunde (3 dagen) biedt u de mogelijkheid om het certificaat te behalen:
- Bootcamp Bedrijfskunde (3 dagen)
Tijdens de opleiding schrijft u een Verbeterplan Praktijk-Case©. Hieruit moet uw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als u dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvangt u het officiële Flex Academy diploma van deze opleiding.