Binnen het vakgebied marketingmanagement zijn er voortdurend nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. Een nieuwe markt betreden of nieuwe producten op de markt brengen zijn enkele voorbeelden hiervan. De opleiding Marketingmanagement geeft u de handvatten om deze processen succesvol uit te kunnen voeren. De opleiding is ontwikkeld voor marketingmedewerkers en -teamleiders die meer willen leren van het vakgebied marketingmanagement. De opleiding staat grotendeels in het teken van de praktijk. Door het opstellen van een Verbeterplan Praktijk-Case© brengt u het geleerde meteen in de praktijk. Veel marketingmedewerkers en -teamleiders hebben deze opleiding inmiddels gevolgd. Na afloop van deze opleiding bent u in staat om op een praktische manier met marketingmanagement binnen een organisatie.
Door het volgen van deze leergang krijgt u een volledig inzicht in alle basisaspecten rond dit vakgebied. Tijdens de leergang komen ook onderwerpen aan de orde die een goede toegevoegde waarde opleveren voor het uitvoeren van de functie binnen het vakgebied marketingmanagement.
KMO-Portefeuille
Voor dit product geldt de KMO-portefeuille regeling. Het KMO registratienummer van Flex Academy is DV.O232615.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor iedere marketingmedewerker en -teamleider of voor mensen die op korte termijn deze functie willen gaan bekleden. De opleiding is ook geschikt voor iedereen die inzicht willen hebben in marketingmanagement binnen organisaties.
Studiebegeleiding
Voor iedere opleiding biedt Flex Academy studiebegeleiding aan. Naast de docent krijgt iedere cursist een persoonlijke studiebegeleider aangewezen. U kunt gedurende uw studie maximaal 2 uren vragen stellen over uw studie en over het schrijven van uw verbeterplan. Met dit unieke concept verhoogt u uw slagingskans.
Vooropleiding
Voor deze studie stelt Flex Academy geen eisen aan uw vooropleiding. Indien u twijfelt over het instapniveau, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Advies & Voorlichting.
Studiewijze
Tijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. U werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Als rode draad door de opleiding doorloopt u stap voor stap de onderdelen van marketing. Door onder meer het inbrengen van uw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie.
Studievoorbereiding
Iedere studiebijeenkomst vereist ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding.
Studiemateriaal
Het meest actuele studiemateriaal wordt gebruikt.
Resultaat
- U krijgt inzicht in marketingmanagement
- U bent in staat om de marketingmix toe te passen
- U leert hoe u presentatietechnieken kunt toepassen
- U bent in staat om SWOT op te stellen
- U heeft inzicht in het opstellen van een marketingplan
- U kunt het consumentengedrag analyseren
- U leert hoe u promotie kunt toepassen
- U bent in staat om een concurrentieanalyse te maken
- U heeft inzicht in doelgericht relatiebeheer
- U kunt verkooptechnieken toepassen
- U leert hoe u een integrale kostprijs kunt berekenen
- U bent in staat om commerciële berekeningen te maken
Programma
Module 1 Basiskennis van marketing
- De basis van marketing
- Marketingmix
- Consumentengedrag
- Product- en prijsbeleid
- Promotie
- Marktonderzoek
- Concurrentieanalyse
- Marktontwikkelingen
Module 2 Analyseren van de markt
- De basis van marktanalyse
- Visie, missie en strategie
- Interne- en externe analyse
- Workshop 1: Maken van een SWOT
- Workshop 2: Opstellen eigen marketingplan
- Commerciële berekeningen
- Workshop 3: Reclame- en promotieplan
- Presentatietechnieken
Module 3 Verkopen en klantcontact
- De basis van verkopen en klantcontact
- Toepassen van het verkoopproces
- Opstellen van verkoopplannen
- Effectief offreren en contracteren
- Doelgericht relatiebeheer
- De verkooptechnieken toepassen
- Onderhandelen
- Administratieve werkzaamheden
Module 4 Werken met financiën
- De basis van werken met financiën
- Analyses en budgets
- Commerciële berekeningen
- Kosten en opbrengsten
- Liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit
- Integrale kostprijs
- Vaste- en variabele kosten
- Balans en de Winst- en Verliesrekening
Diploma
De opleiding Leergang Marketingmanagement biedt u de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- Leergang Marketingmanagement
Tijdens de opleiding schrijft u een Verbeterplan Praktijk-Case©. Hieruit moet uw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen.
Als u dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvangt u het officiële Flex Academy diploma van deze opleiding.