De vakgebieden marketing en communicatie zijn volledig met elkaar verweven. De afdeling marketing dient met de juiste marketingtools doeltreffend te communiceren met de (potentiële) klanten. Werken binnen de vakgebieden marketing en communicatie vraag om specifieke kennis en vaardigheden. De opleiding is ontwikkeld voor de praktisch ingestelde marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die meer willen leren van het vakgebied marketing en communicatie. De opleiding staat grotendeels in het teken van de praktijk. Door het opstellen van een Verbeterplan Praktijk-Case© brengt u het geleerde meteen in de praktijk. Veel marketing- en communicatiemanagers en medewerkers hebben deze opleiding inmiddels gevolgd.
Na afloop van deze opleiding bent u in staat om op een praktische manier te de afdelingen marketing en communicatie aan te sturen.
KMO-Portefeuille
Voor dit product geldt de KMO-portefeuille regeling. Het KMO registratienummer van Flex Academy is DV.O232615.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor iedere marketing- en communicatiemanager en -medewerkers of voor mensen die op korte termijn deze functie willen gaan bekleden. De opleiding is ook geschikt voor iedereen die inzicht willen hebben in marketing en communicatie binnen organisaties.
Studiebegeleiding
Voor iedere opleiding biedt Flex Academy studiebegeleiding aan. Naast de docent krijgt iedere cursist een persoonlijke studiebegeleider aangewezen. U kunt gedurende uw studie maximaal 2 uren vragen stellen over uw studie en over het schrijven van uw verbeterplan. Met dit unieke concept verhoogt u uw slagingskans.
Vooropleiding
Voor deze studie stelt Flex Academy geen eisen aan uw vooropleiding. Indien u twijfelt over het instapniveau, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Advies & Voorlichting.
Studiewijze
Tijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. U werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Als rode draad door de opleiding doorloopt u stap voor stap de onderdelen van marketing en communicatie. Door onder meer het inbrengen van uw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie.
Studievoorbereiding
Iedere studiebijeenkomst vereist ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding.
Studiemateriaal
Het meest actuele studiemateriaal wordt gebruikt.
Resultaat
- U krijgt inzicht in marketingcommunicatie
- U bent in staat om een marketingconcept te ontwikkelen
- U leert hoe u doeltreffend communiceert met reclame- en mediabureaus
- U bent in staat om product- en prijsbeleid toe te passen
- U heeft inzicht in gesprekstechnieken
- U kunt een marketingcommunicatiestrategie opzetten
- U leert hoe u koopgedrag kunt beïnvloeden
- U bent in staat om een marketingplan te maken
Programma
Module 1 Marketingmanagement
- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beinvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Module 2 Marketingcommunicatie
- De basis van marketingcommunicatie
- Bepalen van de communicatiestrategie
- Soorten marketingcommunicatie
- Communicatie met reclame- en mediabureaus
- Opstellen van een mediaplanning
- Gesprekstechnieken
- Feedback
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Diploma
De opleiding Marketing en Communicatie biedt u de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- Marketing en Communicatie
Tijdens de opleiding schrijft u een Verbeterplan Praktijk-Case©. Hieruit moet uw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen.
Als u dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvangt u het officiële Flex Academy diploma van deze opleiding.