Een leuke baan als manager commerciële binnendienst. Uitdaging zoeken als accountmanager. De opleiding Marketing en Sales geeft u de juiste handvatten om deze functies te kunnen vervullen. Een marketeer dient de salesprocessen te begrijpen en een salesmanager de marketingprincipes. De opleiding is ontwikkeld voor marketing- en salesmanagers en -medewerkers die meer willen leren van het vakgebied marketing en sales. De opleiding staat grotendeels in het teken van de praktijk. Door het opstellen van een Verbeterplan Praktijk-Case© brengt u het geleerde meteen in de praktijk. Veel marketing- en salesmanagers en -medewerkers hebben deze opleiding inmiddels gevolgd. Na afloop van deze opleiding bent u in staat om op een praktische manier de afdelingen marketing en sales aan te sturen.
Door het volgen van deze leergang krijgt u een volledig inzicht in alle aspecten rond dit vakgebied. Tijdens de leergang komen ook onderwerpen aan de orde die een goede toegevoegde waarde opleveren voor het uitvoeren van de functie binnen de vakgebieden marketing en sales.
KMO-Portefeuille
Voor dit product geldt de KMO-portefeuille regeling. Het KMO registratienummer van Flex Academy is DV.O232615.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor iedere marketing- en salesmanager en -medewerkers of voor mensen die op korte termijn deze functie willen gaan bekleden. De opleiding is ook geschikt voor iedereen die inzicht willen hebben in marketing en sales binnen organisaties.
Studiebegeleiding
Voor iedere opleiding biedt Flex Academy studiebegeleiding aan. Naast de docent krijgt iedere cursist een persoonlijke studiebegeleider aangewezen. U kunt gedurende uw studie maximaal 2 uren vragen stellen over uw studie en over het schrijven van uw verbeterplan. Met dit unieke concept verhoogt u uw slagingskans.
Vooropleiding
Voor deze studie stelt Flex Academy geen eisen aan uw vooropleiding. Indien u twijfelt over het instapniveau, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Advies & Voorlichting.
Studiewijze
Tijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. U werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Als rode draad door de opleiding doorloopt u stap voor stap de onderdelen van marketing en sales. Door onder meer het inbrengen van uw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie.
Studievoorbereiding
Iedere studiebijeenkomst vereist ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding.
Studiemateriaal
Het meest actuele studiemateriaal wordt gebruikt.
Resultaat
- U krijgt inzicht in sales- en accountmanagement
- U bent in staat om de relatiemanagement toe te passen
- U leert hoe u verkooptechnieken kunt toepassen
- U bent in staat om marktverkenning toe te passen
- U heeft inzicht in verkoop- en gesprekstechnieken
- U kunt de marketingmix toepassen
- U leert hoe u afnemersgroepen kunt segmenteren
- U bent in staat om een verkooporganisatie op te zetten
- U heeft inzicht in marktanalyses uitvoeren
- U kunt effectief communiceren met reclame- en mediabureaus
- U leert hoe u onderzoeksresultaten kunt verwerken
- U bent in staat om effectief feedback te geven
Programma
Module 1 Marketingmanagement
- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beinvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Module 2 Sales- en Accountmanagement
- De basis van sales- en accountmanagement
- Accountmanagement in de praktijk
- Verkooporganisatie
- Verkoopprocessen
- Afnemersgroepen segmenteren
- Relatiemanagement
- Salesmanagement
- Effectieve verkoop- en gesprekstechnieken
Module 3 Marktonderzoek
- De basis van marktonderzoek
- Vormen van marktanalyses
- Doelgericht marktanalyse uitvoeren
- Analyseren van de onderzoeksresultaten
- Onderzoekresultaten interpreteren
- Opstellen van rapportage
- Maken van een plan van aanpak
- Succesvol presenteren
Module 4 Marketingcommunicatie
- De basis van marketingcommunicatie
- Bepalen van de communicatiestrategie
- Soorten marketingcommunicatie
- Communicatie met reclame- en mediabureaus
- Opstellen van een mediaplanning
- Gesprekstechnieken
- Feedback
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Diploma
De opleiding Leergang Marketing en Sales biedt u de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- Leergang Marketing en Sales
Tijdens de opleiding schrijft u een Verbeterplan Praktijk-Case©. Hieruit moet uw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen.
Als u dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvangt u het officiële Flex Academy diploma van deze opleiding.