Commerciële economie is een breed vakgebied, waar veel verschillende onderwerpen een rol spelen. Heeft u te maken met marketing, sales, communicatie en/of bedrijfseconomische aspecten? Dan sluit deze opleiding daar prima op aan. Deze boeiende en veelzijdige opleiding biedt u de kans om u op een effectieve manier te laten groeien in het vakgebied commerciële economie. De opleiding staat grotendeels in het teken van de praktijk. Door het opstellen van een Verbeterplan Praktijk-Case© brengt u het geleerde meteen in de praktijk. Veel managers en ondernemers hebben deze opleiding reeds gevolgd. Na afloop van deze opleiding bent u in staat om commerciële economie op een doeltreffende wijze toe te passen binnen organisaties.
Door het volgen van deze 2-jarige studie krijgt u een volledig inzicht in alle aspecten rond dit vakgebied. Tijdens de leergang komen ook onderwerpen aan de orde die een goede toegevoegde waarde opleveren voor het uitvoeren van de functie binnen het vakgebied commerciële economie.
KMO-Portefeuille
Voor dit product geldt de KMO-portefeuille regeling. Het KMO registratienummer van Flex Academy is DV.O232615.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor iedere manager, teamleider, ondernemer of voor mensen die op korte termijn deze functie willen gaan bekleden. De opleiding is ook geschikt voor iedereen die inzicht willen hebben in commerciële economie voor een profit of non-profit organisatie.
Studiebegeleiding
Voor iedere opleiding biedt Flex Academy studiebegeleiding aan. Naast de docent krijgt iedere cursist een persoonlijke studiebegeleider aangewezen. U kunt gedurende uw studie maximaal 2 uren vragen stellen over uw studie en over het schrijven van uw verbeterplan. Met dit unieke concept verhoogt u uw slagingskans.
Vooropleiding
Voor deze studie stelt Flex Academy geen eisen aan uw vooropleiding. Indien u twijfelt over het instapniveau, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Advies & Voorlichting.
Studiewijze
Tijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. U werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Als rode draad door de opleiding doorloopt u stap voor stap de onderdelen van bedrijfskunde. Door onder meer het inbrengen van uw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie.
Studievoorbereiding
Iedere studiebijeenkomst vereist ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding.
Studiemateriaal
Het meest actuele studiemateriaal wordt gebruikt.
Resultaat
- U krijgt inzicht in managementfilosofieën
- U bent in staat om te sturen op visie, missie en doelen
- U leert hoe u het koopgedrag kunt beïnvloeden
- U bent in staat om een markt te segmenteren
- U heeft inzicht in financiën binnen een organisatie
- U kunt sturen op directe- en indirecte kosten
- U leert hoe u effectief marketingcommunicatie kunt toepassen
- U bent in staat om een investeringsanalyse uit te voeren
- U krijgt inzicht in online betalingsverkeer
- U bent in staat om marktanalyses uit te voeren
- U leert hoe u werkt met een internetscorecard
- U bent in staat om een webwinkel in te richten
- U heeft inzicht in relatiemanagement
- U kunt effectief digitale data verwerken
- U leert hoe u kunt sturen op verkoopprocessen
- U bent in staat om onderzoekresultaten te interpreteren
Programma
Module 1 Management en organisatie
- De basis van management en organisatie
- Visie, missie en strategie
- Managementfilosofieën
- Managementstijlen in de praktijk
- Toepassen van organisatievormen
- De ontwikkeling van een organisatie
- Cultuur binnen de organisatie
- Omgevingsfactoren
Module 2 Bedrijfseconomie
- De basis van bedrijfseconomie
- Financieel inzicht creëren
- Vaste- en variabele kosten
- Directe- en indirecte kosten
- Opstellen van budgets
- Investeringsanalyse uitvoeren
- Opstellen van een ondernemingsplan
- Financiering van een onderneming
Module 3 Marketingmanagement
- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beinvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Module 4 Marketingcommunicatie
- De basis van marketingcommunicatie
- Bepalen van de communicatiestrategie
- Soorten marketingcommunicatie
- Communicatie met reclame- en mediabureaus
- Opstellen van een mediaplanning
- Gesprekstechnieken
- Feedback
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Module 5 Sales- en Accountmanagement
- De basis van sales- en accountmanagement
- Accountmanagement in de praktijk
- Verkooporganisatie
- Verkoopprocessen
- Afnemersgroepen segmenteren
- Relatiemanagement
- Salesmanagement
- Effectieve verkoop- en gesprekstechnieken
Module 6 Marktonderzoek
- De basis van marktonderzoek
- Vormen van marktanalyses
- Doelgericht marktanalyse uitvoeren
- Analyseren van de onderzoeksresultaten
- Onderzoekresultaten interpreteren
- Opstellen van rapportage
- Maken van een plan van aanpak
- Succesvol presenteren
Module 7 Strategie voor internet
- De basis van strategie voor internet
- Organisatiestrategie en internetstrategie
- Werken met de internetscorecard
- Online advertising
- Online marketing
- Online marketingplan
- Effectief benaderen van de online klant
- Toepassen multichannel marketing
Module 8 E-commerce
- De basis van E-commerce
- Verkoop via internet
- Sturen op het online klantproces
- Contentmanagement
- Verwerken digitale data
- Workshop: Inrichting webwinkel
- Effectief catalog management
- Online betalingsverkeer
Diploma
De opleiding Commerciële Economie (2 jaar) biedt u de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- Commerciële Economie (2 jaar)
Tijdens de opleiding schrijft u een Verbeterplan Praktijk-Case©. Hieruit moet uw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen.
Als u dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvangt u het officiële Flex Academy diploma van deze opleiding.