Om de processen binnen P&O optimaal te laten plaatsvinden, is goede communicatie van groot belang. Er mogen geen communicatiefouten ontstaan bij bijvoorbeeld ontslagprocedures, beloningen of promoties. Deze opleiding is niet alleen geschikt voor P&O medewerkers, maar ook voor personeelsmanagers, intercedenten, HR-adviseurs en personeelsconsulenten die hun kennis en vaardigheden voor personeelsmanagement en communicatie willen verbreden. De opleiding staat grotendeels in het teken van de praktijk. Door het opstellen van een Verbeterplan Praktijk-Case© brengt u het geleerde meteen in de praktijk. Veel personeelsmanagement gerelateerde medewerkers hebben deze opleiding reeds gevolgd. Na afloop van deze opleiding bent u in staat om op een effectieve manier invulling te geven aan personeelsmanagement en communicatie in de praktijk.
Door het volgen van deze leergang krijgt u een volledig inzicht in alle aspecten rond dit vakgebied. Tijdens de leergang komen ook onderwerpen aan de orde die een goede toegevoegde waarde opleveren voor het uitvoeren van een functie binnen het vakgebied personeelsmanagement en communicatie.
KMO-Portefeuille
Voor dit product geldt de KMO-portefeuille regeling. Het KMO registratienummer van Flex Academy is DV.O232615.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor P&O medewerkers, personeelsmanagers, intercedenten, HR-adviseurs en personeelsconsulenten die op zoek zijn naar verbreding en verdieping van de kennis en vaardigheden op het gebied van personeelsmanagement en communicatie. De opleiding is ook geschikt voor iedereen die inzicht willen hebben in personeelsmanagement en communicatie.
Studiebegeleiding
Voor iedere opleiding biedt Flex Academy studiebegeleiding aan. Naast de docent krijgt iedere cursist een persoonlijke studiebegeleider aangewezen. U kunt gedurende uw studie maximaal 2 uren vragen stellen over uw studie en over het schrijven van uw verbeterplan. Met dit unieke concept verhoogt u uw slagingskans.
Vooropleiding
Voor deze studie stelt Flex Academy geen eisen aan uw vooropleiding. Indien u twijfelt over het instapniveau, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Advies & Voorlichting.
Studiewijze
Tijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. U werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Als rode draad door de opleiding doorloopt u stap voor stap de onderdelen van bedrijfskunde. Door onder meer het inbrengen van uw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie.
Studievoorbereiding
Iedere studiebijeenkomst vereist ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding.
Studiemateriaal
Het meest actuele studiemateriaal wordt gebruikt.
Resultaat
- U krijgt inzicht in communicatiemodellen
- U bent in staat om te sturen op welzijn van de medewerkers
- U leert hoe u een communicatieplan kunt opstellen
- U bent in staat om effectieve communicatie toe te passen
- U heeft inzicht in werven en selecteren van medewerkers
- U kunt de juridische aspecten rond medewerkers toepassen
- U leert hoe u medewerkers kunt binden en boeien
- U bent in staat om te sturen op communicatie in de sociale media
- U heeft inzicht in communicatieve vaardigheden
- U kunt beoordelingssystemen hanteren
- U leert hoe u kunt luisteren, samenvatten en doorvragen
- U bent in staat om de STAR-methodiek toe te passen
Programma
Module 1 Personeelsmanagement
- De basis van Personeelsmanagement
- Werven en selecteren van medewerkers
- Begeleiden uitstroom van medewerkers
- Effectieve communicatie met medewerkers
- Welzijn van medewerkers
- Workshop: binden en boeien
- De juridische aspecten van personeelsmanagement
- De financiële aspecten van personeelsmanagement
Module 2 Organisatie en communicatie
- De basis van organisatie en communicatie
- Communicatie in relatie tot de visie
- Communicatiemodellen
- Communicatie en de omgeving
- Soorten communicatie
- Communicatie en sociale media
- Communicatie voor de massa
- Opstellen van een communicatieplan
Module 3 Communicatieve Vaardigheden
- De basis van communicatieve vaardigheden
- De valkuilen bij communicatie
- Vergadertechnieken en overleg
- Gesprekstechnieken
- Feedback
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
- Communicatieboodschap
- Effectief telefoneren en mailen
Module 4 Medewerkersbeoordeling
- De basis van medewerkersbeoordeling
- De beoordelingscyclus
- Hanteren van een beoordelingssysteem
- Effectief toepassen van competentiemanagement
- Toepassen STAR-methodiek
- Houding en gedrag
- Effectief toepassen van oordeelsvorming
- Effectief beoordelen
Diploma
De opleiding Leergang Personeelsmanagement en Communicatie biedt u de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- Leergang Personeelsmanagement en Communicatie
Tijdens de opleiding schrijft u een Verbeterplan Praktijk-Case©. Hieruit moet uw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen.
Als u dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvangt u het officiële Flex Academy diploma van deze opleiding.