Wilt u een professioneel communicatie adviseur worden? Communicatie is van groot belang binnen iedere organisaties. Tijdens deze boeiende opleiding komen alle aspecten rond communicatie terug. Deze opleiding is niet alleen geschikt voor communicatiemedewerkers, maar ook voor managers, HR-professionals, consulenten, ondernemers en teamleiders die direct en indirect te maken hebben met interne- en/of externe communicatie. De opleiding staat grotendeels in het teken van de praktijk. Door het opstellen van een Verbeterplan Praktijk-Case© brengt u het geleerde meteen in de praktijk. Veel professionals hebben deze opleiding reeds gevolgd. Na afloop van deze opleiding bent u in staat om op een praktische manier professional zijn op het gebied van communicatie en -processen.
Door het volgen van deze 2-jarige studie krijgt u een volledig inzicht in alle aspecten rond dit vakgebied. Tijdens de leergang komen ook onderwerpen aan de orde die een goede toegevoegde waarde opleveren voor het uitvoeren van de functie binnen het vakgebied communicatie.
KMO-Portefeuille
Voor dit product geldt de KMO-portefeuille regeling. Het KMO registratienummer van Flex Academy is DV.O232615.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor iedere manager, HR-professional, consulent, teamleider, ondernemer of voor mensen die op korte termijn deze functie willen gaan bekleden. De opleiding is ook geschikt voor iedereen die inzicht willen hebben in communicatie voor een profit of non-profit organisatie.
Studiebegeleiding
Voor iedere opleiding biedt Flex Academy studiebegeleiding aan. Naast de docent krijgt iedere cursist een persoonlijke studiebegeleider aangewezen. U kunt gedurende uw studie maximaal 2 uren vragen stellen over uw studie en over het schrijven van uw verbeterplan. Met dit unieke concept verhoogt u uw slagingskans.
Vooropleiding
Voor deze studie stelt Flex Academy geen eisen aan uw vooropleiding. Indien u twijfelt over het instapniveau, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Advies & Voorlichting.
Studiewijze
Tijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. U werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Als rode draad door de opleiding doorloopt u stap voor stap de onderdelen van communicatie. Door onder meer het inbrengen van uw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie.
Studievoorbereiding
Iedere studiebijeenkomst vereist ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding.
Studiemateriaal
Het meest actuele studiemateriaal wordt gebruikt.
Resultaat
- U krijgt inzicht in communicatiemodellen
- U bent in staat om te sturen op communicatiedoelen
- U leert hoe u werkt met omgevingsfactoren
- U bent in staat om corporate branding toe te passen
- U heeft inzicht in netwerkcommunicatie
- U kunt sturen op cultuur binnen een organisatie
- U leert hoe u sociale media kunt inzetten
- U bent in staat om ethiek in de communicatie toe te passen
- U krijgt inzicht in adviesvaardigheden
- U bent in staat om een mediaplanning op te stellen
- U leert hoe u communicatieonderzoek verricht
- U bent in staat om te werken met de media
- U heeft inzicht in luisteren, samenvatten en doorvragen
- U kunt sturen op adviesdoelstellingen
- U leert hoe u effectief feedback kunt geven
- U bent in staat om adviesstijlen toe te passen
Programma
Module 1 Organisatie en communicatie
- De basis van organisatie en communicatie
- Communicatie in relatie tot de visie
- Communicatiemodellen
- Communicatie en de omgeving
- Soorten communicatie
- Communicatie en sociale media
- Communicatie voor de massa
- Opstellen van een communicatieplan
Module 2 Management en Organisatie
- De basis van management en organisatie
- Visie, missie en strategie
- Managementfilosofieën
- Managementstijlen in de praktijk
- Toepassen van organisatievormen
- De ontwikkeling van een organisatie
- Cultuur binnen de organisatie
- Omgevingsfactoren
Module 3 Corporate communicatie
- De basis van corporate communicatie
- Communicatiedoelen
- Organisatie-identiteit en imago
- Corporate communicatiestrategie
- Corporate branding
- Geïntegreerde communicatie
- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
- Ethiek in de communicatie toepassen
Module 4 Communicatiedomeinen
- De basis van communicatiedomeinen
- Interne communicatie
- Netwerkcommunicatie
- Concerncommunicatie
- Communicatie voor reclame en promotie
- Public Relations
- Marketingcommunicatie
- Communicatie en voorlichting
Module 5 Communicatie in de media
- De basis van communicatie in de media
- Mediastructuren
- Werken met de media
- Kranten en tijdschriften
- TV en radio
- Sociale media
- Mediaplanning
- Kosten- en batenanalyse
Module 6 Marketingcommunicatie
- De basis van marketingcommunicatie
- Bepalen van de communicatiestrategie
- Soorten marketingcommunicatie
- Communicatie met reclame- en mediabureaus
- Opstellen van een mediaplanning
- Gesprekstechnieken
- Feedback
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Module 7 Communicatieplanning
- De basis van communicatieplanning
- Communicatiebeleid
- Management en communicatie
- De communicatie-infrastructuur
- Effectieve communicatieplanning
- De methodologie en communicatie
- Communicatieonderzoek
- Workshop: Communicatie in de praktijk
Module 8 Adviesvaardigheden
- De basis van adviesvaardigheden
- De kenmerken van een advies
- Adviesstijlen
- Adviesproces
- Adviesdoelstellingen
- Voeren van een adviesgesprek
- Doelgericht onderhandelen
- Omgaan met weerstanden
Diploma
De opleiding Communicatie (2 jaar) biedt u de mogelijkheid om het diploma te behalen:
Tijdens de opleiding schrijft u een Verbeterplan Praktijk-Case©. Hieruit moet uw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen.
Als u dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvangt u het officiële Flex Academy diploma van deze opleiding.